Motylki to średnia grupa dzieci, w której witamy dzielne dzieci (4 latki) dla których przedszkole jest jak dobrze znany dom, w którym chcemy poznawać Świat.
CELE WYCHOWAWCZE:
Umiejętności społeczno-emocjonalne: potrafi odpowiednio zachować się w miejscu publicznym; uczestniczy w grupowych zabawach i pracach plastyczno-technicznych.
Ja i moje zachowanie: stosuje zwroty grzecznościowe „dziękuje”, „przepraszam” i „proszę”.
Nauka czynności: stara się samodzielnie myć zęby.
WIODĄCE ZAGADNIENIA:
zakładanie uprawy kwiatów i jej pielęgnacja,
zabawy teatralne – odgrywanie ról na podstawie utworów literackich,
przeliczanie elementów i nazywanie kolorów,
klasyfikowanie przedmiotów i określanie ich położenia w przestrzeni,
podstawowe informacje o powietrzu – zabawy badawcze,
obserwowanie nieba, chmur, siły wiatru oraz opisywanie swoich odczuć,
poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych,
słuchanie relaksujących utworów muzyki klasycznej (np. P. Czajkowski Motyw Odetty, „Jezioro łabędzie”),
doskonalenie słuchu – rozróżnianie dźwięków poszczególnych instrumetów.
ZABAWY RUCHOWE, SŁOWNO-RUCHOWE:
ruchowe bieżne (Pszczółki I),
ruchowe skoczne (Raz słońce, raz ulewa; Wskocz do hula-hoop),
ruchowe orientacyjno-porządkowe (Parasolki; Cień),
słowno-ruchowe paluszkowe (Paluszki maluszki; Zaciskamy, otwieramy),
słowno-ruchowe wierszyki animowane ruchem (Malutki robaczek; Gimnastyka smyka),
słowno-ruchowe rysowane wierszyki (Chmurka; Zygzak).
ZABAWY LOGOPEDYCZNE:
słuchowe (Mucha i wąż; Ile słów?),
oddechowe i fonacyjne (Poranna gimnastyka; Wdech i wydech),
zwiększające sprawność narządów artykulacyjnych (Malowanie buzi; Klej),
rozwijające słownictwo (Złota rybka; Co jeszcze?)
NASZA LEKTURA:
Przygody Kota Filemona M. Nejman, S. Grabowski
WIERSZ:
Żuk Jan Brzechwa
Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk-puk-puk.
Panieneczka widzi żuka:
"Czego pan tu u mnie szuka?"
Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik
I powiada: "Wstań, biedronko,
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę"
Oburzyła się biedronka:
"Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata,
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata,
A pan - nie!"
Powiedziała, co wiedziała,
I czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała - z muchomorem,
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka
Jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka.
PIOSENKA:
Wiosna wita nas muz. i sł. Ewa Rybarczyk
Płynie, płynie woda,
Szumi, szumi las.
Rośnie, rośnie trawa.
Wiosna wita nas!
Lecą, lecą ptaki,
Wracają do gniazd.
Rozkwitają kwiaty.
Wiosna wita nas!
CELE WYCHOWAWCZE:
Umiejętności społeczno-emocjonalne: pokonuje nieśmiałość,występując przed publicznością.
Ja i moje zachowanie: umie zachować się podczas publicznego występu.
Nauka czynności: ćwiczy samodzielne ubieranie i zdejmowanie butów.
WIODĄCE ZAGADNIENIA:
poznawanie wybranych gatunków ptaków ich wygłądu, odgłosów i zwyczajów,
zabawy ruchowe – ilustrowanie ruchem ciała słów piosenek,
klasyfikowanie elementów ze względu na jedną cechę,
stosowanie określeń: „dużo”, „mało”,
określanie kierunku i miejsca na kartce,
doskonalenie słuchu – rozróżnianie dźwięków poszczególnych owadów
doskonalenie sprawności manualnej i prawidłowego posługiwania się nożyczkami,
nazywa i opisuje członków rodziny na podstawie fotgrafii,
improwizacja do muzyki klasycznej (E. Grig „Poranek”).
ZABAWY RUCHOWE, SŁOWNO-RUCHOWE:
ruchowe na czworakach (Nie strać równowagi; Niedźwiadki),
ruchowe z elementami rzutu (Gdzie jest mój miś?; Pilka w kole),
ruchowe przy muzyce (Roboty; Kwiatki na łące),
słowno-ruchowe paluszkowe (Ręce; Pięć kocurów),
słowno-ruchowe wierszyki animowane ruchem (Ram, tam, tam; Ręce klaszczą),
słowno-ruchowe masażyki (Ciasto; Maluję kółeczko).
ZABAWY LOGOPEDYCZNE:
słuchowe (Miś i pszczoły; Pomyłka),
oddechowe i fonacyjne (Na łące; Artyści),
zwiększające sprawność narządów artykulacyjnych (Naśladuj mnie; Minki),
rozwijające słownictwo (Nazywają się tak samo; Powiedz mi coś o...)
NASZA LEKTURA:
Elmer Wielka księga Przygód David Mckee
WIERSZ i PIOSENKA to niespodzianki, które będą mogli Państwo usłyszeć na przedstawieniu z okazji Dnia Matki i Ojca.
Temat: Kogo zmoczył wielkanocny zajączek?
Temat: Kogo spotkamy nad wodą?
Temat: Mały zdrowy kucharz- bawimy się i jemy.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA – MOTYLKI
600- 800 |
Z |
Schodzenie się dzieci - w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci m.in. konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, aktywność w kąciku książki, itp., indywidualna praca z dziećmi. |
800- 830 |
|
Śniadanie (w tym czynności higieniczno- porządkowe) |
830- 900 |
|
Poranny krąg – zabawy wspierające rozwój zmysłów oraz procesów poznawczych |
900-915 |
|
Ćwiczenia poranne |
915-930 |
|
II Śniadanie |
930-1000 |
D |
Zajęcia dydaktyczne wg przyjętego programu wychowania przedszkolnego |
1000-1100 |
R |
Zabawy ruchowe na placu zabaw lub spacer i obserwacje przyrodnicze |
1100-1130 |
|
Obiad I ( w tym czynności higieniczno- porządkowe) |
1130-1200 |
Z |
Zabawy dowolne na sali |
1200-1230 |
D |
Zabawy dowolne / Zajęcia dodatkowe - j. angielski |
1230 - 1300 |
|
Obiad II ( w tym czynności higieniczno- porządkowe) |
1300-1315 |
|
Bajkoterapia - czytanie dzieciom bajek |
1315-1430 |
|
Odpoczynek na leżakach |
1430-1500 |
|
Podwieczorek ( w tym czynności higieniczno- porządkowe) |
1500-1600 |
R |
Aktywność ruchowa – plac zabaw |
1600-1700 |
Z |
Rozchodzenie się dzieci - w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci m.in. konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, aktywność w kąciku książki, itp., indywidualna praca z dziećmi. |