Motylki

Motylki to średnia grupa dzieci, w której witamy dzielne dzieci (4 latki)  dla których przedszkole jest jak dobrze znany dom, w którym chcemy poznawać Świat.

 CELE WYCHOWAWCZE:

  • Umiejętności społeczno-emocjonalne: potrafi odpowiednio zachować się w miejscu publicznym; uczestniczy w grupowych zabawach i pracach plastyczno-technicznych.

  • Ja i moje zachowanie: stosuje zwroty grzecznościowe „dziękuje”, „przepraszam” i „proszę”.

  • Nauka czynności: stara się samodzielnie myć zęby.

     

WIODĄCE ZAGADNIENIA:

  • zakładanie uprawy kwiatów i jej pielęgnacja,

  • zabawy teatralne – odgrywanie ról na podstawie utworów literackich,

  • przeliczanie elementów i nazywanie kolorów,

  • klasyfikowanie przedmiotów i określanie ich położenia w przestrzeni,

  • podstawowe informacje o powietrzu – zabawy badawcze,

  • obserwowanie nieba, chmur, siły wiatru oraz opisywanie swoich odczuć,

  • poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych,

  • słuchanie relaksujących utworów muzyki klasycznej (np. P. Czajkowski Motyw Odetty, „Jezioro łabędzie”),

  • doskonalenie słuchu – rozróżnianie dźwięków poszczególnych instrumetów.

 

ZABAWY RUCHOWE, SŁOWNO-RUCHOWE:

  • ruchowe bieżne (Pszczółki I),

  • ruchowe skoczne (Raz słońce, raz ulewa; Wskocz do hula-hoop),

  • ruchowe orientacyjno-porządkowe (Parasolki; Cień),

  • słowno-ruchowe paluszkowe (Paluszki maluszki; Zaciskamy, otwieramy),

  • słowno-ruchowe wierszyki animowane ruchem (Malutki robaczek; Gimnastyka smyka),

  • słowno-ruchowe rysowane wierszyki (Chmurka; Zygzak).

 

ZABAWY LOGOPEDYCZNE:

  • słuchowe (Mucha i wąż; Ile słów?),

  • oddechowe i fonacyjne (Poranna gimnastyka; Wdech i wydech),

  • zwiększające sprawność narządów artykulacyjnych (Malowanie buzi; Klej),

  • rozwijające słownictwo (Złota rybka; Co jeszcze?)

 

NASZA LEKTURA:

  • Przygody Kota Filemona M. Nejman, S. Grabowski

 

WIERSZ:

 

Żuk Jan Brzechwa

 

Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk-puk-puk.

Panieneczka widzi żuka:
"Czego pan tu u mnie szuka?"

Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik

I powiada: "Wstań, biedronko,
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę"

Oburzyła się biedronka:
"Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata,
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata,
A pan - nie!"

Powiedziała, co wiedziała,

I czym prędzej odleciała,

Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała - z muchomorem,

Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.

Stąd nauka
Jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka.

 

 

PIOSENKA:

 

Wiosna wita nas muz. i sł. Ewa Rybarczyk

 

Płynie, płynie woda,
Szumi, szumi las.
Rośnie, rośnie trawa.
Wiosna wita nas!

Lecą, lecą ptaki,
Wracają do gniazd.
Rozkwitają kwiaty.
Wiosna wita nas!

 

 

 

CELE WYCHOWAWCZE:

  • Umiejętności społeczno-emocjonalne: pokonuje nieśmiałość,występując przed publicznością.

  • Ja i moje zachowanie: umie zachować się podczas publicznego występu.

  • Nauka czynności: ćwiczy samodzielne ubieranie i zdejmowanie butów.

     

WIODĄCE ZAGADNIENIA:

  • poznawanie wybranych gatunków ptaków ich wygłądu, odgłosów i zwyczajów,

  • zabawy ruchowe – ilustrowanie ruchem ciała słów piosenek,

  • klasyfikowanie elementów ze względu na jedną cechę,

  • stosowanie określeń: „dużo”, „mało”,

  • określanie kierunku i miejsca na kartce,

  • doskonalenie słuchu – rozróżnianie dźwięków poszczególnych owadów

  • doskonalenie sprawności manualnej i prawidłowego posługiwania się nożyczkami,

  • nazywa i opisuje członków rodziny na podstawie fotgrafii,

  • improwizacja do muzyki klasycznej (E. Grig „Poranek”).

 

ZABAWY RUCHOWE, SŁOWNO-RUCHOWE:

  • ruchowe na czworakach (Nie strać równowagi; Niedźwiadki),

  • ruchowe z elementami rzutu (Gdzie jest mój miś?; Pilka w kole),

  • ruchowe przy muzyce (Roboty; Kwiatki na łące),

  • słowno-ruchowe paluszkowe (Ręce; Pięć kocurów),

  • słowno-ruchowe wierszyki animowane ruchem (Ram, tam, tam; Ręce klaszczą),

  • słowno-ruchowe masażyki (Ciasto; Maluję kółeczko).

 

ZABAWY LOGOPEDYCZNE:

  • słuchowe (Miś i pszczoły; Pomyłka),

  • oddechowe i fonacyjne (Na łące; Artyści),

  • zwiększające sprawność narządów artykulacyjnych (Naśladuj mnie; Minki),

  • rozwijające słownictwo (Nazywają się tak samo; Powiedz mi coś o...)

 

NASZA LEKTURA:

  • Elmer Wielka księga Przygód David Mckee

 

WIERSZ i PIOSENKA to niespodzianki, które będą mogli Państwo usłyszeć na przedstawieniu z okazji Dnia Matki i Ojca.

 

Temat: Kogo zmoczył wielkanocny zajączek?

  • Porządkuje i przygotowuje salę do świąt.
  • Poznaje zwyczaje i tradycje wielkanocne.
  • Dostrzega piękno w wytworach sztuki ludowej swojego regionu.
  • Klasyfikuje i przelicza elementy.
  • Zakłada uprawę i potrafi ją pielęgnować.
  • Uczestniczy w zabawach badawczych i próbuje samodzielnie wyciągać wnioski.
  • Poznaje tradycje wielkanocne i uczestniczy w przygotowaniach do świąt.

Temat: Kogo spotkamy nad wodą?

  • Rozpoznaje wybrane środowiska wodne.
  • Rozpoznaje zwierzęta wodne i charakterystyczne cechy ich wyglądu.
  • Przelicza w zakresie 1-5 lub więcej.
  • Naśladuje odgłosy przyrody, słucha muzyki i gra na instrumentach.
  • Rozwija wyobraźnię, tworząc prace plastyczno-techniczne i konstrukcyjne

Temat: Mały zdrowy kucharz- bawimy się i jemy.

  • Klasyfikuje owoce i warzywa według koloru i rodzaju
  • Wie, jakie są zdrowe i niezdrowe produkty
  • Utrwala pojęcia mniej i więcej
  • Wykonuje własne potrawy, dodaje odpowiednie przyprawy i składniki
  • Twórczo myśli i tworzy potrawy
  • Projektuje kompozycje poprzez łączenie elementów w jedną całość
  • Dostrzega potrzebę pomocy innym

 

 

RAMOWY ROZKŁAD DNIA – MOTYLKI

 

 

600- 800

Z

Schodzenie się dzieci - w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci m.in. konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, aktywność w kąciku książki, itp., indywidualna praca z dziećmi.

800- 830

 

Śniadanie (w tym czynności higieniczno- porządkowe)

830- 900

 

Poranny krąg – zabawy wspierające rozwój zmysłów oraz procesów poznawczych

900-915

 

Ćwiczenia poranne

915-930

 

II Śniadanie

930-1000

D

Zajęcia dydaktyczne wg przyjętego programu wychowania przedszkolnego

1000-1100

R

Zabawy ruchowe na placu zabaw lub spacer i obserwacje przyrodnicze

1100-1130

 

Obiad I ( w tym czynności higieniczno- porządkowe)

1130-1200

Z

Zabawy dowolne na sali

1200-1230

D

Zabawy dowolne / Zajęcia dodatkowe - j. angielski

1230 - 1300

 

Obiad II ( w tym czynności higieniczno- porządkowe)

1300-1315

 

Bajkoterapia - czytanie dzieciom bajek

1315-1430

 

Odpoczynek na leżakach

1430-1500

 

Podwieczorek ( w tym czynności higieniczno- porządkowe)

1500-1600

R

Aktywność ruchowa – plac zabaw

1600-1700

Z

Rozchodzenie się dzieci - w grupach połączonych. Zabawy dowolne odpowiadające zainteresowaniom dzieci m.in. konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, aktywność w kąciku książki, itp., indywidualna praca z dziećmi.